Liquisole – sulans bästa vän.

liquisole_3660seLiquisole är ett spackellim från Casco som är perfekt till att förstärka sulor, fylla lufthål som jag gjort, eller laga delar på skon. Priset varierar från ca 100 (Clas Ohlson, Löplabbet) ned till 70 (Kjell & Co) på nätet. (Min tjej köpte på Gekås för 39 kr styck har jag för mig.) Men priset avspeglar inte produktens möjligheter. Liquisole är magisk. Eftersom man sällan använder tuben kan den med fördel förvaras i frysen. Det förhindrar öppen tub från att härda. Tas fram en stund innan användning. Förutom lufthålen på min Hyperspeed har jag förstärkt stora delar av sulan på Piranha. Eftersom jag har slitit ut ett antal Piranha innan vet jag var sulorna slits värst. Dock måste skorna användas någon gång innan man kan dra på Liquisole på sulan. Annars fäster det dåligt. Det går även att laga så kallas mesh, med försiktighet. Det stelnar och blir ganska hårt. Hur som helst. Detta var dagens tips!

Skokyrkogården

Skokyrkogården 2012

Den här högen (de skor jag slet ut 2012 minus ett par Icebug som gick sista månaden och fortfarande lever någorlunda) ligger på vinden och väntar på…förbränning efter den plundrats på reservdelar. Asics Piranha är min absoluta favoritsko, men tyvärr är det en skör racingmodell som inte går särskilt många mil… 80-100 pressade jag ur något par och då hade jag ”bra” asfaltskontakt på slutet. Dessa, förutom Brooks T7 Racer, är Piranha SP4 som enligt mig är liiite sämre än föregångaren. I jakten på gram har skon blivit sämre på att stå emot slitage.

Asics Piranha SP 3

Asics Piranha SP 3. Bästa, bästa, bästa.

Dock så är det så att jag har, på grund av Piranhaslitaget, gått tillbaka till att köra med Asics Hyperspeed som mängdträningssko.  Så idag ser min arsenal ut så här:

Weapons of choice

Icebug Anima BUGrip, Asics Hyperspeed 5 och Asics Piranha SP 4. För att göra Asicsarna med sin ”lufthål” i sulorna mer hållbara har jag tryckt i Liquisole i vissa av håligheterna. De förlänger skons livslängd markant.